שכירות משרד הינה צעד מהותי בחייו של עסק או נותן שירות עצמאי. לרוב, מדובר בהוצאה כספית נכבדה, בייחוד עבור בעל עסק שנהג לעבוד מביתו בטרם ההחלטה לצאת ולשכור משרד.
משרד עורכי דורה כהן ויצמן ושות’ ליווה ומלווה גם בימים אלה, חוזי שכירות והסכמים בנוגע לנכסים עסקיים בכל רחבי הארץ ובעולם. אנו מביאים כמה דגשים עליהם חשוב לתת את הדעת בעת ניסוח חוזה שכירות למשרד.
שכירות משרד שונה מהותית משכירות דירה. השוני בין שני סוגי השכירויות הינו הן במשכן הממוצע של העסקאות והן בהסכמות עליהן יש לתת דגש בעת סגירת העסקה בין הצדדים.
זקוקים לסיוע משפטי בענייני חוזים ומקרקעין? חייגו: 03-6093833
יחודה של שכירות משרד לעומת נכס פרטי
בעוד הצרכים של שוכרי דירות הם לרוב דומים, דבר המאפשר להשכיר את הדירה במצבה AS IS ללא צורך בעריכת שינויים כלשהם בעיצוב הפנימי או בתשתית, הרי שבעת שכירות משרד תידרש לא אחת התאמתו לצרכיו של העסק הספציפי.
התאמה זו עשויה להתפרש על פני מגוון היבטים: מהצורך ברמת גימור גבוהה יותר, דרך התאמת גודלם של אזורי העבודה השונים במשרד ומספרם ועד התקנת תשתיות תקשורת, נוחיות קבלת קהל ונגישות.
האינטרסים של השוכר בחוזה שכירות משרד
מצד השוכר, קיימת חשיבות רבה להעלות את צרכיו המיוחדים על הכתב בעת ניסוח חוזה השכירות, מה שהופך כל חוזה למותאם אישית ומקשה מאוד על השימוש בחוזים מעין אחידים, הנהוגים בתחום השכרת דירות למגורים.
קיראו על: משמעותו של חוזה אחיד
בעת פירוט הצרכים חשוב להגיע להסכמה לגבי חלוקת עלויות מסודרת בין המשכיר לשוכר, וכן לקבוע מנגנון פתרון סכסוכים העולה ממילוי הוראות החוזה בעניין.
כאשר מדובר בהשקעה כספית גבוהה מצד השוכר מומלץ שיוודא, כי החוזה בין הצדדים הינו לטווח של מספר שנים ומקנה לו כוח והחלטה בכל הקשור ביציאה מחוזה השכירות והמחיר שייקבע בהארכתו.
אם לא יעשה כן עלול השוכר למצוא עצמו נלחץ לקיר על ידי בעל הנכס, המנצל את ההשקעה הרבה שבוצעה בנכס והקשיים המתעוררים בעקבות עזיבה אפשרית של השוכר, ובעטיים מבקש להעלות את המחיר בסיום תקופת השכירות.
נדבך נוסף המאפיין שכירות משרד הינו התשלומים הנוספים לצורך תחזוקת בניין המשרדים, הפעלת שירותי אבטחה ומעלית ועוד.
לעיתים קרובות יופנו תשלומים אלה לחברה היזמית שהקימה את בניין המשרדים והם עשויים לשמש כלי בידיה לגבייה עודפת של כספים ולהגדלת רווחיה.
קיראו בהרחבה: מדריך בנושא ערבויות
לכן, על השוכר להקפיד כי חוזה שכירות המשרד יכלול פירוט של גובה התשלומים ומנגנוני ההעלאה שלהם לאורך השנים. חוסר תשומת לב לפרט מהותי זה עלול להוביל לעלויות כבדות ובלתי צפויות, שיושתו על השוכר לאורך תקופת שכירתו את הנכס ויכבידו עליו מאד.
גם שאלת התשלומים לרשות המקומית, ביחס לשטחי המשרד ולשטחים המשותפים בבניין כאחד, נדרשת להיות מפורטת וכזו שתספק תשובות ומנגנונים ברורים במסגרת חוזה השכירות.
על השוכר לזכור כי שוק המשרדים להשכרה שונה משוק הדירות להשכרה, בכך שרובם המכריע של השחקנים בתחום זה הינו חברות עסקיות לייזום ונדל”ן מניב.
חברות אלה רואות ערך עליון בייצור תזרים מזומנים עתידי ידוע ויציב ומעדיפות לרוב שוכרים המוכנים להתחייב לטווח ארוך. בתמורה לאפשרותן להבטיח תשואה יציבה לאורך זמן, נכונות החברות לא פעם להתגמש בהיבט המחיר ועל שוכר המשרד להיות מודע לכך וליכולתו ליהנות מעובדה זו.
פנו אלינו בכל עת לקבלת: יעוץ משפטי
לשיחה מיידית עם עורך דין מנוסה חייגו כבר עכשיו: 03-6093833