עמותה רשומה הינה גוף הפועל למען יעד שהציבה לעצמה, אשר לשם קידומו הוקמה, ולא על מנת ליצור רווחים כלכליים עבור השותפים בעמותה. נושאי הקמתן והפעלתן של עמותות רשומות מוסדר על ידי חוק העמותות.
מן התנאים הראשונים שמגדיר חוק העמותות באשר לאופיו של ארגון המבקש להיות מוכר כעמותה הוא שבעמותה חייבים להיות חברים לפחות שני אנשים בני שמונה עשרה ומעלה.
בנוסף, הסיבה שבגינה חברו המבקשים להקים עמותה רשומה יחד חייבת להיות קידום רעיון שתכליתו שיפור איכות חייהם של אזרחים מכלל האוכלוסייה ו/או אזרחים בני קבוצות שונות.
זקוקים לסיוע משפטי בנושא עמותות? חייגו: 03-6093833
הליך רישומה של עמותה חדשה ע”פ חוק
למעשה לשם הקמת עמותה רשומה נחוצה רק פניה בודדת לרשם העמותות אך בכדי שזו תתקבל מגדיר חוק העמותות מספר דרישות:
- יצוינו פרטיהם המלאים של מקימי העמותה
- השם המבוקש עבור העמותה. רצוי לציין גם מספר חלופות למקרה שהשם המבוקש כבר משמש עמותה קיימת
- תצוין כתובת שתשמש את העמותה. כתובת זו יכול שתהיה בבעלות אחד מן המקימים או שיצורף מסמך המעיד על הסכמתו של הבעלים לשימוש בכתובת לצרכי העמותה
- יצוינו יעדי העמותה – כדאי לפרט לגבי יעדים קצרי מועד וכאלה לטווח הארוך כך יוכל רשם העמותות להתרשם עד כמה מציאותיות שאיפותיה של העמותה. לאחר שתוקם העמותה ניתן יהיה לשנות יעדים מוצהרים אלה רק באמצעות האסיפה הכללית של העמותה הרשומה ובאישור סופי של רשם העמותות
- יש לצרף תקנון – ניתן להשתמש בנוסח מקובל אשר ניתן לערוך בו שינויים או לנסח תקנון מקורי לחלוטין כל עוד כלולים בתקנון המוצע סעיפים המורים על מניעת הטבות כספיות למקימי / חברי העמותה
- יצורף תצהיר חתום בפני עורך דין המעיד על נכונותם של מקימי העמותה להתחייב לעמוד בראש העמותה ולהפעילה.בנוסף מתירים מקימי העמותה בתצהיר זה לבדוק את עברם הפלילי
- הגשת טופס הבקשה והמסמכים הנלווים לו כרוכה בתשלום אגרה.
מוסדות עמותה רשומה
חוק העמותות מורה על שלושה מוסדות אשר חייבים להימצא בכל עמותה רשומה:
האסיפה הכללית – לפחות פעם בשנה צריכים כל חברי העמותה לערוך אסיפה כללית. בסמכותה של האסיפה הכללית למנות חברים לשמש בוועדות שונות, כולל הוועד המנהל את פעילות העמותה ועדת הביקורת. בנוסף באסיפה הכללית ניתן לערוך שינויים בתקנון העמותה ואפילו להחליט על הפסקת פעילותה.
ועד מנהל – בו יהיו חברים לפחות שניים מן השותפים בעמותה.
ועדת ביקורת שתמנה לפחות שניים מחברי העמותה. חברי ועדת הביקורת ימונו באמצעות הצבעה באסיפה הכללית. עמותות יכולות להעסיק רואה חשבון לשמש במקום ועדת ביקורת. עמותות בעלות מחזורי כספים של למעלה ממיליון שקלים בשנה חייבות להעסיק רואה חשבון.
ועדת הביקורת תפקח על הועד המנהל ועל האסיפה הכללית ותוודא כי העמותה אכן עוסקת ביעד שהוגדר. ועדת הביקורת אחראית לבחון את ההתנהלות הפיננסית ולפרסם דיווח שנתי רשמי על פעילות העמותה בו רשאית ועדת הביקורת להמליץ על צעדים לייעול תפקודה של העמותה.
רישום והקמת עמותה רשומה חייב להיעשות באופן המוגדר בחוק העמותות.
למרות ההוצאה העשויה להיות כרוכה בהעסקת משרד עורכי דין, אלא אם אחד מחברי העמותה שבדרך הנו בעל ידע בתחום ומעוניין לתרום את חלקו למען רישום והקמת העמותה בזכות אמונתו במטרותיה, מומלץ מאד לעשות כן.
ליווי הקמת עמותה רשומה על ידי משרד עורכי דין בעל ניסיון בנושא זה זו תצדיק את עצמה בזכות היעילות שתושג בניהול הליכי ההקמה ומחילת הפעילות וכך תעלה העמותה הרשומה החדשה על דרך המלך.
זקוקים לסיוע משפטי בנושא עמותות? חייגו: 03-6093833