המשפט המנהלי עוסק ביחסים שבין הפרט לבין רשויות ציבוריות לסוגיהן.
עתירה מנהלית הינה הליך במסגרתו מבקש העותר מבית המשפט המחוזי, בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים, לבחון חוקיות של מעשה, החלטה או מחדל שלטוניים, כאשר הדיון בכך מתקיים בהרכב של שופט אחד.
חוק בית המשפט לעניינים מנהליים, התש”ס – 2000 מונה רשימה של 36 נושאים בהם ניתן להגיש עתירות מנהליות. בד בבד, בכדי שבית המשפט יוכל לדון בעתירה לגופה חובה על העותר לעמוד בשורה של עילות סף.
לסיוע משפטי בהגשת עתירה מנהלית, חייגו עכשיו: 03-6093833
שיהוי – תנאי מהותי לבדיקת עתירה
אחד התנאים המהותיים לבדיקת העתירה הוא שעל העותר להוכיח כי לא מתקיים שיהוי סובייקטיבי או אובייקטיבי בהגשתה.
שיהוי סובייקטיבי הוא כזה הנובע מאופן התנהגותם של העותרים, אשר אינם מזדרזים לנקוט בפעולות הנדרשות על מנת להגן על זכויותיהם.
הזמן שחלף מקרות המעשה / המחדל השלטוני עשוי להקשות על הרשות לבצע שינויים ויש להביאו בחשבון במסגרת השיקולים לדחייה או קבלה של הטענה.
במסגרת שיהוי אובייקטיבי נבחנים האינטרסים של גורמים אחרים אשר יכולים להיפגע כתוצאה מהשיהוי.
עילות סף נוספות לדחיית עתירה מנהלית
מלבד היעדר שיהוי על העותר לעמוד בתנאים נוספים.
מיצוי הליכים משמעו שטרם הגשת העתירה המנהלית נעשתה פנייה לגורמים הרלבנטיים והללו לא התייחסו כנדרש לפניות העותר בנושא, ורק כאשר כלו כל הקיצין בוצעה פנייה לערכאה המשפטית.
מלבד זאת, העותר נדרש להוכיח את חומרת הפגיעה בשלטון החוק כפי שהיא עולה מהמעשה הניהולי.
בית המשפט יבחן למעשה את היחס שבין השיהוי האובייקטיבי לבין הפגיעה בשלטון החוק, כאשר רק פגיעה חמורה בשלטון החוק תוכל לגבור על טענה לשיהוי בהגשת העתירה.
עוד נקבע, כי ככל שתקופת השיהוי ארוכה יותר יגבר גם הקושי להוכיח פגיעה בשלטון החוק אשר מצדיקה את אי דחיית העתירה המנהלית.
פסיקה
בהליך עע”ם 4768/05 מאי ואח’ נ’ הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מחוז הדרום ואח’ נידון מקרה בו בשנת 1994 הוגשה ואושרה תוכנית לבניית בניין בן 12 קומות, שבסביבתו שכן מתחם עם מספר חנויות.
בשנת 1996 אוכלס הבניין, כאשר לטענת בעלי החנויות במתחם, בנייתו פגעה בזכויותיהם משום שנבנה בחלקו על קרקע מתוך מקרקעין משותף שלהם.
בשנת 2004 פנו בעלי הזכויות לבית המשפט המחוזי על מנת שיורה על ביטול תוכניות הבנייה, אולם הערכאה המשפטית דחתה את העתירה.
בית המשפט העליון דחה אף הוא את הערעור. ראשית, השופטים מצאו כי העותרים לא מיצו את ההליכים בפני ועדות נמוכות יותר המנויות במסגרת חוק התכנון והבניה, התשכ”ה – 1965.
בדומה, השיהוי בהגשת העתירה הוביל להשלמת הבנייה ולאכלוס, כך שביטול התוכניות עשוי היה לפגוע בזכויותיהם של צדדים שלישיים.
חשיבות קבלת סיוע משפטי בהגשת עתירה מנהלית
הליך משפטי בתחום המנהלי הינו מורכב מאד, בין היתר מפאת ההתמודדות מול רשויות שלטוניות בעלות כוח רב.
דחיית עתירה מנהלית עלולה לגרום לאובדן זכות תביעה גם במקרים בהם קיימת הצדקה להגשתה.
פנייה אל משרד עורכי דין המתמחה בתחום המשפט המנהלי לצורך קבלת ייעוץ משפטי, תסייע לכם לגבש את האסטרטגיה המתאימה אשר תגביר את סיכויי הצלחתכם בעתירה.
לסיוע משפטי בהגשת עתירה מנהלית, חייגו עכשיו: 03-6093833