ארנונה – האם על הרשות להשיב כספים שגבתה מאדם ביתר?
משלמי מיסים נאלצים לא אחת, לשאול עצמם, אל מי ניתן לפנות במקרה בו חיוב הארנונה עבור מקרקעין אינו חוקי, או לוקה בפגם? האם יש סיכוי לקבל החזר כספי? ובכן, הרשות מחויבת להשיב כספי ארנונה שגבתה ביתר, אולם אם התובע השתהה בהגשת התביעה, תביעתו תדחה.
כך לדוגמא, ביום 5.3.08 ניתן פסק דין בבית משפט השלום בתל אביב, בעניין השבת דמי ארנונה ששולמו על פי הטענה ביתר. חובת ההשבה של גופים ציבוריים עוגנה בפסיקה בעשור האחרון ובמקרים לא מעטים, חויבה הרשות המקומית בהשבה רטרואקטיבית של גבייה שנעשתה בשגגה.
הרציונל העומד מאחורי השבה זו הינו – מקום שהאזרח שם מבטחו ברשות, ושילם סכומים שנדרשו ממנו מתוך הנחה שמדובר בדרישה חוקית, יושבו לו סכומים אלה, אם יתברר כי לא הייתה הצדקה לגבייתם.
החזר דמי ארנונה
העילה החוקית להשבת הכספים על פי הפסיקה – עילת הרשלנות ועילת עשיית העושר ולא במשפט. בפסק הדין הנ”ל תבעו התובעים השבה רטרואקטיבית של חיובי ארנונה, ביחס לתקופה בה גבתה מהם העירייה ארנונה שלא בהתאם לשטחו הריאלי של הנכס.
בית המשפט בפסק דינו קבע כי אמנם חייבת העירייה להשיב כספים שגבתה ביתר, אולם במקרה נשוא פסק הדין הזה נדחתה התביעה בשל שיהוי. בית המשפט קבע כי, מאז שנודע לתובעים על דחיית דרישתם להשבה רטרואקטיבית של חיובי הארנונה, ועד להגשת כתב תביעה, חלפו למעלה מ- 5 שנים.
לקבלת יעוץ משפטי איכותי, לחץ כאן: סיוע משפטי
בנוסף, ויתרו התובעים על זכותם להגשת ערר לפי חוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית). על פי פסק הדין, חלוף הזמן פוגע באינטרס ההסתמכות של הרשות מבחינה תקציבית, ומכיוון שהתובעים עצמם, בניגוד למצופה, לא פעלו למימוש זכותם מיד כשנודע להם על קיומה, או בסמוך לכך, נמצא כי תביעתם נגועה בשיהוי, והיא נדחתה מסיבה זו בלבד.
מכאן עולה כי, קיימת זכות לקבלת כספי ארנונה שנגבו על ידי הרשות ביתר, אולם אין להשתהות בהגשת התביעה.
האם מנהל הארנונה רשאי להגדיל חיוב הארנונה?
מנהל ארנונה הינו עובד עירייה, או מועצה, אשר מונה לתפקיד זה. סעיף 3 לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), קובע רשימת טענות שבגינן ניתן לפנות בהשגה למנהל הארנונה, כאשר מבקשים להגיש השגה על חיובי ארנונה.
את ההשגה יש להגיש תוך 90 ימים מיום קבלת הודעת התשלום, למנהל הארנונה. סמכותו של מנהל הארנונה מוגבלת לנושאים עובדתיים – טכניים בלבד, ולא עניינים בעלי אופי משפטי, כך גם סמכותה של ועדת הערר לענייני ארנונה.
ואלו הם העניינים המצויים בסמכותו של מנהל הארנונה:
- הנכס שבשלו נדרש התשלום אינו מצוי באזור כפי שנקבע בהודעת התשלום.
- נפלה בהודעת התשלום טעות בציון סוג הנכס, גודלו או השימוש בו.
- הוא אינו מחזיק בנכס לפי הגדרות פקודת העיריות.
- הוא אינו בעל שליטה בעסק, או שחוב הארנונה הכללית נפרע בידי המחזיק בנכס.
על מנהל הארנונה להשיב על ההשגה תוך 60 ימים, ואם לא השיב במועד זה, יחשב הדבר כאילו קיבל את ההשגה. ועדת הערר רשאית להאריך את זמן מתן התשובה ב- 30 ימים נוספים מטעמים מיוחדים שירשמו.
על החלטת מנהל הארנונה, ניתן להגיש ערר לועדת הערר תוך 30 ימים ועל החלטת הועדה ניתן לערער לבית המשפט לעניינים מנהליים.
כאשר מתעוררות שאלות בנוגע לחוקיות החיוב בארנונה, יש להפנות ולדון בהן בבית המשפט לעניינים מנהליים, שכן כאמור, למנהל הארנונה ולועדת הערר, אין סמכות לדון בעניינים משפטיים, אלא בעניינים טכניים בלבד.
לקבלת סיוע משפטי איכותי ללא כל התחייבות מצידך,
לחץ כאן: